lørdag 3. august 2013

Campus Leif

Leif Harboe underviser i norsk på NooA Videregående skole.
Campus NooA vil knytte til seg de beste digitale lærerne, og i denne intervjuserien spør vi om hvordan de vil sette sitt personlige preg på nettskolen og nettkursene der.

Leif Harboe underviser i norsk på NooA Videregående skole. Han har jobbet som nettlærer i mange år, og jobber dessuten som lærer i vgs og som sensor i faget han underviser i.

Hvilke læringsressurser er spesielt interessante eller nyttige i kursene dine?
I kurset mitt får man tilgang til mange ressurser, men det er ikke slik at alle må lese alt. Jeg bruker ressurser fra ndla.no mye, dessuten synes jeg det er flott med den digitale bokhyllen til Nasjonalbiblioteket.


På hvilken måte inkluderer du sosiale medier i kursene?
Aktiv læring handler om å ikke bare konsumere, men å produsere. Det er veldig smart hvis man legger ut arbeidsoppgavene i kurset på en blogg. Blogg er på en måte en form for høyttekning. Jeg har blogget i mange år, og tror at det har gjort meg til en bedre skribent. Tankedelingsoppgavene handler om å begynne å tro at det man selv legger ut, kan være nyttig for andre. På samme måte vil en kunne få tips av ideer av medstudenter i kurset.

Fortell litt om noen av oppgavetypene du bruker i kursene.
Jeg har lagt ut noen oppgaver der studentene etter at de har jobbet med oppgavene, kan se på mitt forslag, men ellers handler det om å raskt komme i gang med oppgaver som minner om det en kan få til eksamen.

Hva gjør du for å skape et aktivt studentmiljø i kursene?
Jeg bruker min egen blogg til å videreformidle det jeg tenker vil være interessant for mange av studentene. Så tror jeg det er viktig at det er rask respons på henvendelser, innsendinger osv.

Til slutt, hvordan vil du sette ditt personlige preg på Campus NooA?
Jeg er opptatt av digital studieteknikk, og har jobbet med dette emnet i mange år, og jeg håper jeg kan bidra i Campus NooA med mine erfaringer her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar